87 innovatieve oplossingen voor OV-sector ingediend bij OV Connect Open Innovation Call 2025

26 maart 2025


Er zijn maar liefst 87 oplossingen ingediend voor de OV Connect Open Innovation Call 2025, een succesvol resultaat voor deze tweede editie van het open innovatieprogramma van RET, HTM, EBS, Transdev en Keolis.

Populaire challenges

Vooral de challenge voor het automatisch tellen van passagiers van HTM bleek populair met 32 inzendingen. Ook de challenge van EBS voor feedback van de werkvloer trok veel aandacht met 25 inzendingen. "We zijn verrast door zowel het aantal als de hoge kwaliteit van de inzendingen voor deze challenges," aldus het OV Connect Team. Het beoordelen van alle voorstellen wordt dan ook een flinke maar inspirerende klus voor de betrokken experts van de ov-organisaties.

Diversiteit aan oplossingen

De inzendingen zijn zeer divers en komen van zowel ervaren als jonge bedrijven uit binnen- en buitenland. Van geavanceerde sensortechnologie voor passagierstelling tot innovatieve communicatieplatforms voor feedback tussen rijdend- en kantoorpersoneel. Ook zijn er vernieuwende concepten voor het spreiden van reizigers tijdens piekmomenten en slimme systemen voor schadepreventie en betere overstapbeleving.

Vervolgstappen

Een expertteam van de deelnemende ov-organisaties beoordeelt nu alle inzendingen. De meest veelbelovende startups en scale-ups worden uitgenodigd voor het OV Connect Matchmaking Event op 20 mei.

"Er zitten veel interessante oplossingen tussen die mogelijk een grote bijdrage kunnen leveren aan de toekomst van het openbaar vervoer in Nederland," vertelt het OV Connect Team.

Na het matchmaking event volgen waarschijnlijk diverse pilots die vanaf de zomer van 2025 worden uitgevoerd. De bedoeling is om de meest succesvolle innovaties vervolgens op te schalen binnen de gehele sector.