Mijlpaal in OV Connect open innovatieprogramma: matchmaking met 90 gesprekken

08 maart 2024


OV-Connect-matchmaking-event-7-mrt-2024

‘We kijken enthousiast terug op deze inspirerende dag en kijken nu nog meer uit naar de fase waarin de gevonden innovaties getest kunnen worden’, concluderen de ov-experts van het OV Connect programma. Op 7 maart kwamen zij met 140 innovatieve ondernemers en experts samen in De Lik in Utrecht. Tijdens deze matchmaking dag, als mijlpaal van de Open Innovation Call, stond de urgentie van uitdagingen in de ov-sector centraal. Tegelijkertijd was de energie om innovatief samen te werken aan de toekomst van het openbaar vervoer duidelijk voelbaar: 53 nieuwe oplossingen zijn verkend!

Uitdaging en oplossing bij elkaar aan tafel

De meest waardevolle gesprekken van de dag vonden plaats aan tientallen ‘matchmaking tafels’ met een specifiek thema, zodat uitdagingen slim gekoppeld werden aan mogelijke oplossingen. Zo’n 50 experts van de opdrachtgevende ov-bedrijven, waaronder innovatiemanagers, data-specialisten, technici en vervoerkundigen van NS, ProRail, RET, HTM, EBS en Transdev namen deel. Tegenover hen zaten ruim 90 ondernemers en innovators van 44 startups, scale-ups en mkb’s. Voor hen een unieke kans om de meest creatieve concepten en innovaties te pitchen, aan de mensen die er ook over gaan.

Tellet.ai, het bedrijf van Luc Maas, stuurde een oplossing in voor de challenge ‘Continu meten klantbeleving'. 

Luc vertelt: "Ik was echt verrast hoe open de ov-sector is voor nieuwe ideeën en hoe innovatief de experts waren. De gesprekken van vandaag hebben ons inzichten gegeven in hoe we onze oplossing effectiever kunnen implementeren doordat we zelfs in een soort brainstorm terechtkwamen!"





Verkenning van nieuwe producten, technologieën en tools

De uitdagingen waar kansrijke oplossingen voor zijn ingediend, zijn divers en actueel. Ze variëren van het digitaliseren en verduurzamen van ov-processen, tot het aantrekkelijker en veiliger maken van het ov, voor zowel reizigers als personeel. 

De kwaliteit van de 'pitches' aan tafel was hoog. De ondernemers brachten naast nieuwe technologieën, creativiteit en wetenschap ook een uitgedacht plan mee dat al was toegespitst op de betreffende uitdaging. Zo werd er gesproken over het gebruik van AI-imaging tools om het ov te digitaliseren, het implementeren van slimmigheden uit de gedragswetenschap op haltes om overlast te verminderen en het sneller en duurzamer inzamelen van afval, wat zowel schoonmaakkosten als het milieu aanzienlijk kan besparen.

De innovatiemanagers van de ov-bedrijven waren eensgezind enthousiast over de gesprekken. 

Peter Smit, innovatiemanager bij HTM vat het samen: “Het openbaar vervoer is gewend om met standaard leveranciers te werken, maar nu hebben we een manier gevonden om met de meest innovatieve bedrijven te spreken die we normaal niet bereiken. Ik vind het ook geniaal dat we de uitdagingen meteen met zes ov-bedrijven samen aanpakken, zo kunnen we innovaties veel efficiënter en breder doorvoeren, wat weer ten goede komt aan onze reizigers!"





Volgende fase: pilots en testen

Het matchmaking event, gefaciliteerd door Starthubs, markeert een nieuwe fase in het OV Connect open innovatieprogramma. Hoewel de uitdagingen in de ov-sector serieus zijn, brachten de deelnemers niet alleen een oplossingsgerichte mindset, maar ook enorm veel bevlogenheid met zich mee. De volgende fase is daarmee veelbelovend: diverse kansrijke oplossingen zullen via pilots in de praktijk worden getest. Het is duidelijk dat open innovatie een krachtig hulpmiddel kan zijn om de ov-sector te verbeteren. We kijken uit naar de resultaten.

Over een week wordt bekendgemaakt welke innovatieve partijen worden geselecteerd voor de pilotfase. Ook op de hoogte blijven? Houd www.ov-connect.nl in de gaten of schrijf je in voor de Starthubs nieuwsbrief.